Isbrytaren Sankt Erik byggdes 1915 på Finnboda Varf. Det var Sveriges första havsisbrytare som kunde hålla skärgårdslederna in till staden öppna. År 1977 togs Sankt Erik ur bruk och blev museifartyg. Idag är isbrytaren en välkänd profil vid promenadstråket utmed Djurgården. Fartyget är ett av få av denna storlek och ålder som fortfarande kan köras för egen maskin. Och just ångmaskinen är världens största fungerande sjöångmaskin.

Ambitionen med plåtbyten och andra reparationsinsatser är att Sankt Erik ska fortsätta vara klassat för trafik i Stockholms skärgård. Det innebär att hon förutom att vara ett av de välbesökta museifartygen vid piren kan användas för chartrade turer.

Information och pressbesök
För mer information och möjlighet att besöka anrika dockan på Beckholmen kontakta:
Benjamin Hedlund, Riggmästare, Sjöhistoriska museet. 08 - 519 558 61

Läs mer om Sankt Erik: https://www.sjohistoriska.se/besok/galarvarvet2/sankt-erik

Fotograf: Anneli Karlsson, SMTM

Artikeln är publicerad i den här och flera nyhetskanaler av den svenska presstjänsten Presstjänst - den svenska skrivbyrån för företag och organisationer. Vill ni ha hjälp med att skriva era nyheter samt publicerade och distribuerade till flera svenska nyhetstjänster, journalister och nättidningar? Vänd er då till http://www.presstjanst.se i samarbete med http://www.svenskpress.se